Kan jag tvingas ingå äktenskapsförord eller ansvara för makes skulder?

Hej. Vi står inför en skilsmässa och nu vill min man få mej att skriva ett äktenskapsförord. I det så står det att hans enskilda firma och allt som däri ingår inte ska ingå i giftorättsgodset. Till saken hör att innan han tecknade egen firma så sålde han en tidigare firma tillsammans med flera andra (4). De blev uppköpta och jobbar numera för de nya ägarna. I det avtalet så har man sagt att de ska få ca 5 miljoner var om man uppnår det man kommit överens om. I så fall så har ju jag rätt till halva summan. Men nu vill han att jag ska skriva på äktenskapsförordet och hotar med att jag därmed också får ta hans skulder om jag inte skriver under. Kan jag begära en annan formulering där jag vill att min halva ska gå till barnen för det är ju det jag vill? Vad är ert råd i detta ärende? Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt för svaret

Du ska skilja dig varvid din man försöker tvinga dig till att ingå ett äktenskapsförord till uppenbar förmån för mannen. Som hot anför han att du kommer betungas med hans skulder om undertecknande vägras. I det följande kommer jag anföra vad som gäller rättsligt samt avslutningsvis ge mitt råd om vad du bör göra.

Vad gäller rättsligt angående äktenskapsförord?

Äktenskapsförord är ett avtal mellan makarna som angår deras egendoms karaktär som enskild egendom eller giftorättsgods (7 kap. 3 § första stycket äktenskapsbalken (ÄktB)). För att ingå ett äktenskapsförord krävs skriftlighet och bägge parters undertecknande (7 kap. 3 § andra stycket ÄktB). För giltighet måste äktenskapsförordet registreras hos skatteverket (7 kap. 3 § tredje stycket).

Angående hoten gäller att avtal som sluts under rättsstridigt tvång eller utpressning kan förklaras ogiltiga jämte 29 § avtalslagen. För giltigt avtal krävs nämligen gemensam partsvilja. Självfallet kan det vara problematiskt och krävande att i efterhand försöka ogiltigförklara handlingen, vilket även förutsätter bevisning av omständigheterna. Som huvudregel gäller att den som påstår avtal måste bevisa detta, men då äktenskapsförord avges skriftligen samt registreras torde bevisbördan vara den omvända.

Angående hotet om skulder gäller den grundläggande principen att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (1 kap. 3 § ÄktB). Om du inte redan ansvarar för skulderna antingen ensamt eller genom samgäld finns inget sätt att mot din vilja överföra dessa på dig att ansvara för. Samgäld kan råda vid lån för förbättring eller värdeökning av samägd egendom under övriga samägares samtycke och torde således inte vara aktuellt i detta fall (se rättsfallet NJA 2016 s. 1057).

Mitt råd i detta fall

Du kan varken tvingas till att ingå ett avtal eller att överta din makes skulder. Ett äktenskapsförord kräver en överenskommelse mellan makarna som representerar makarnas gemensamma partsvilja. Du bör vägra att ingå äktenskapsförordet. Vidtar din man åtgärder för att undanta egendom från bodelningen finns andra rättsliga åtgärder för dig att utnyttja, för vilka redogörelse dock utelämnas i detta svar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare