FrågaAVTALSRÄTTGåva22/07/2018

Kan jag ta tillbaka en fastighet som jag gett bort?

Jag har givit mitt sommarställe till mina 2 barn som gåva. Nu har jag ändrat mig och vill ha stället tillbaka. Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att en gåva inte kan krävas åter så snart gåvan är fullbordad. Vid gåva av lösöre, t ex en tavla, fullbordas gåvan när gåvoobjektet kommit i mottagarens besittning.

För fast egendom gäller däremot att ett skriftligt gåvobrev ska upprättas (4 kap. 29 § och 1 § jordabalken, JB). När detta väl gjorts är gåvan bindande och kan inte återkrävas, såvida en särskild återgångsklausul inte föreskrivits i gåvobrevet (4 kap. 30 § JB).

Om ni upprättat ett gåvobrev, och det saknar villkor om återgångsklausul, kan du inte ta tillbaka sommarstället. Då gåvan fullbordats är du som gåvogivare bunden av det.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare