Kan jag som hyresgäst vägra visning när min hyresvärd ska sälja lägenheten?

Hej, Jag hyr ut en lägenhet i andrahand och mina hyresvärdar håller på att sälja lägenheten. De har vissningar och kräver att jag städa och förberädder lägenheten på ett specifik sätt sammt att jag ska lämna medans vissningar pågår. De konsulterar inte med mig datum och tider för visningar, bara säger när de ska hända och vad jag måste göra. Vårt kontrakt säger inget om det här. Min fråga är om de har rätt till att kräva dem sakerna från mig? Får jag säga nej? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du hyr ut din hyresrätt i andra hand, och hyresvärden driver försäljning av hyresrätten. De har visningar och kräver att du ska städa och ordna i lägenheten och rådfrågar inte dig gällande datum och tider för visning. Du undrar nu om detta är tillåtet, och om det är okej för dig att neka ovan.

Den reglering som aktualiseras är den så kallade hyreslagen i 12 kap i Jordabalken (JB)

Rätt till tillträde vid visning på grund av försäljning

Skyldighet för en hyresgäst att visa lägenhet regleras i 12 kap. 26 § jordabalken. I bestämmelsen anges att en hyresgäst är skyldig att visa lägenheten på lämplig tid när lägenheten är ledig för uthyrning.

Ovan nämnda skyldighet gäller enbart när lägenheten ska hyras ut och inte när den ska säljas. En hyresvärds rätt att få tillträde till lägenheten under hyresperioden gäller då enbart under vissa situationer, ex för att utföra förbättringsarbete och reparationer. Utöver detta så har hyresgästen i princip exklusiv rätt till lägenheten vilket innebär att hyresgästen inte har skyldighet att släppa in mäklare och ge tillträde för visningar utan kan istället neka tillträde. Vid försäljning av  lägenhet ska en överenskommelse om tillträde för visning ske mellan hyresvärden och hyresgästen, och hyresgästen har då rätt att vägra visning.

Din situation

Du som hyresgäst har alltså bara skyldighet att ge tillträde för visning m.m. i de fall lägenheten ska fortsättas hyras ut. För det fall lägenheten istället ska säljas så föreligger inte denna skyldighet. Du och hyresvärden ska då komma överens om tillträde för visning, och du som hyresgäst har alltså rätt att vägra tillträde tills det att du har  flyttat ut om du skulle vilja det.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare