Kan jag säga upp en hyresgästs hyresrätt i förtid för att min dotter behöver lägenheten?

Hej!

Jag undrar om man kan säga upp en hyresgäst för att ens dotter behöver lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

I Jordabalkens 12 kapitel regleras hyresfrågor.

i 12 kap. 42 - 44 §§ JB regleras frågor kring hyresrättens förverkande. En undran om uppsägning av hyresgäst till förmån för att ens dotter är i behov av hyresrätten besvaras utifrån regleringen kring hyresvärdens berättigande att i förtid säga upp hyresavtalet.

Jag utgår från att det rör sig om en bostadslägenhet, och att nuvarande hyresgäst inte hyr bostadslägenheten i andra hand av din dotter.

Uppsägning i förtid kan göras endast i de fall som stadgas i ovan nämnda reglering. Det rör sig om ekonomiska frågor och dröjsmål eller annan sådan förseelse.

Det är inte möjligt att säga upp ett hyreskontrakt i förtid utan att giltigt skäl föreligger. Att säga upp ett hyreskontrakt i förtid på grund av att någon annan behöver lägenheten är inte ett giltigt skäl.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare