Kan jag överta min makes hyresrätt vid bodelningen?

Hej,

Är gift sedan 2014 men ska nu skiljas.

Vi har ett friköpt radhus och en hyresrätt som min fru tackade ja till för ca 2 år sedan.

Jag har aldrig stått skriven i hyresrätten bara min fru till och från.

Nu vill hon bo kvar i radhuset och jag kan tänka mig ta hyresrätten.

Kan jag ta över hennes hyreskontrakt om man skriver in detta i bodelningen trots att jag aldrig varit skriven där?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag framhålla att jag tolkar det som att det bara är din fru som står på hyresrätten och att ni huvudsakligen bott i radhuset eller att du i vart fall inte bott i hyreslägenheten.

Du kommer behöva hyresvärdens samtycke för att överta hyresrätten

Vid överlåtelser av hyresrätter (dvs. att någon ger bort hyresrätten till någon annan) gäller som huvudregel att det krävs hyresvärdens samtycke (12 kap. 32 § jordabalk, JB). Samma krav på hyresvärdens samtycke gäller när någon genom bodelning överför en hyresrätt till någon annan (12 kap. 33 § första stycket JB). Det finns dock ett undantag från detta krav på samtycke från hyresvärden vid bodelning. Undantaget gäller om hyresrätten varit avsedd att uteslutande eller huvudsakligen användas som gemensam bostad för dig och din fru, då krävs nämligen inget samtycke från hyresvärden, (12 kap. 33 § andra stycket JB).

Du nämnde att du inte var skriven på lägenheten och jag antar därför att du inte bodde där. Alltså kan man inte säga att hyresrätten varit avsedd att huvudsakligen användas som er gemensamma bostad. Jag bedömer därför att du behöver hyresvärdens samtycke för att kunna ta över hyresrätten, dvs. du måste fråga hyresvärden om det är okej.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare