Kan jag maila någon och skälla på denne samt tycka saker utan att fällas för brott?

Hej

En kvinna (styvmodern)har varit oaktsam och mobbat mitt barnbarn under hennes uppväxt på helgerna

Min fråga är: kan jag skriva ett mejl till henne och fråga varför hon inte hållit uppsikt över sina barn och samtidigt skälla på henne och tycka saker om henne, utan att fällas för förtal eller förargelseväckande ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Våra brott regleras i brottsbalken (BrB).

Förargelseväckande beteende
För att dömas för förargelseväckande beteende krävs det att man har fört oljud eller betett sig på ett förargelseväckande sätt hos allmänheten, vilket ska ha skett på allmän plats eller offentligen, 16 kap. 16 § BrB.

Eftersom det inte kan anses vara ett förargelseväckande beteende till allmänheten att skriva ett mail riktat till en särskild person, och det heller inte sker offentligt eller på allmän plats, kan du inte dömas för förargelseväckande beteende.

Förtal
Förtal förutsätter att man pekar ut någon på ett visst negativt sätt samt att detta har skett till andra än den som utpekandena avser. Uppgifterna om personen ska alltså ges till andra än den dom det handlar om och ska vara nedsättande och avsedd att skada den utsattes anseende hos andra, 5 kap. 1 § BrB.

Eftersom ditt mail endast är riktat till personen personligen, kan du inte dömas för förtal genom just denna handling.

Förolämpning
Ett ytterligare brott som skulle kunna bli aktuellt är förolämpning. I detta fall kan man dömas om man kränker eller sårar en person, om dessa uppgifter riktas direkt till den personen och är ägnade att kränka personen på något sätt, 5 kap. 3 § BrB.

Att skriva ett mail och skälla på någon bör inte nödvändigtvis kunna räknas som förolämpning (beroende på hur du formulerar dig), men att tycka till om någon kan innebära att man förolämpar någon och därför kan göra sig skyldig till brottet förolämpning. Du bör därför tänka på hur du formulerar ditt mail så att du inte beskyller personen eller kränker denne på ett sätt som inte är befogat. I de flesta fallen kan man nå fram till andra på bättre sätt än genom elaka ord om man vill uppnå en förändring i någons beteende. Tänk därför på hur du formulerar dig.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare