FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/02/2018

Kan jag kräva att mitt ex betalar hälften av månadsavgiften?

Hej!

Jag och min exman är skilda sedan 12 år men äger tillsammans bostadsrätten som jag har bott i sedan dess. Nu ska vi göra en bodelning och jag ska köpa hans del av lägenheten. Har jag då rätt att kräva att han ska betala hälften av månadsavgiften för dessa 12 år som han inte har bott i lägenheten men trots allt äger 50% av? Om han ska få ut halva lägenhetens värde bör han väl också dela på kostnaderna för månadsavgiften?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är nej, du kan inte kräva att din exmake betalar hälften av månadsavgiften för de 12 år han inte har bott i lägenheten. Detta trots att han äger 50%.

Huvudregeln - var och en ska stå för sina egna kostnader

Efter skilsmässan är huvudregeln att var och en av makarna ska stå för sin egen försörjning (se 6 kap. 7 § 1 st Äktenskapsbalken). Det finns inte längre något ekonomiskt ansvar för varandra och ni behöver därför inte bidra till ert gemensamma och personliga underhåll såsom när ni var gifta (se 6 kap 1 § Äktenskapsbalken). Utgångspunkten är alltså att ni ska stå för era egna kostnader.

Vad gäller bostadsrätten och kostnaderna för denna så är utgångspunkten att den som bor kvar ska stå för alla boendekostnader, inklusive månadsavgiften. Det innebär att din make inte är skyldig att ersätta dig för hälften av månadsavgiften för de 12 år som du har bott där, trots att han äger 50% av bostaden. Detta följer av huvudregeln - var och en av makarna ska efter skilsmässan stå för sin egen försörjning. Ägandet har alltså ingen koppling till dina kostnader för din försörjning.

Nyttjanderättsersättning hade kunnat bli aktuellt om han hade betalat hälften av månadsavgiften

Hade det varit så att din exman hade betalat hälften av månadsavgiften så hade han kunnat vara berättigad till nyttjanderättsersättning från dig för de kostnader han har haft för att du har bott där utan honom under 12 år. Nyttjanderättsersättning är en princip som saknar lagstöd (framgår av rättspraxis) och innebär att den som bor kvar och nyttjar den gemensamma bostaden ska erlägga nyttjanderättsersättning till den andre. Detta förutsätter dock att den part som inte bor kvar har haft kostnader för att den andre bor kvar. I ert fall har du betalat alla kostnaderna och han är därför inte berättigad till nyttjanderättsersättning.

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp med bodelningen av en jurist, ring oss på 08-533 300 04.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare