FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/08/2017

Kan jag kräva att få till stånd en bodelning?

Hej,

Jag och min sambo separerade den 1 april i år, då hon flyttade ut ur vår gemensamt köpta bostadsrätt, ( Jag betalade hela handpenningen, men vi står 50/50 på lånet) till en hyresrätt i andra hand.

Jag har försökt prata med henne om att köpa ut henne och förhandla om en summa, för att jag vill bo kvar i bostaden, men hennes inställning är iprincip "Vi löser det sen" och hon skjuter upp frågan hela tiden.

Vi har inget samboavtal.

Min fråga till er är om det finns någon slags tidsfrist för ett sådant ärende, om hon vägrar att samarbeta eller komma överens om en lösning, då bostadsrätten blir min eller om jag kan kräva henne på att vi löser detta?

Eller kan hon vägra detta hur länge som helst?

Som det är nu så betalar jag av lånet, ränta och amorteringen, varje månad helt själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras, vilket betyder att all er gemensamma egendom såsom t.ex. bostadsrätten ska delas lika mellan er. Eftersom du vill att ni genomför en bodelning har du rätt att begära det, se 8 § sambolagen. Din före detta sambo kan då inte vägra att vara med på bodelningen. En begäran om bodelning måste framställas inom ett år efter det att samboförhållandet upphörde, se 8 § 2 st. sambolagen. Det betyder att du inte längre har någon rätt att begära bodelning efter denna period.

Det vanliga är att en bodelning görs tillsammans av samborna där man kommer överens om en fördelning som känns rättvis för båda. En bodelning görs genom att ni tillsammans skriver ett avtal där ni skriver hur ni vill att era gemensamma tillgångar ska fördelas. Om din före detta sambo fortsätter att vägra diskutera frågan om bodelning kan du ta kontakt med en familjerättsjurist som kan hjälpa dig att begära bodelningen och hjälpa er med att skriva bodelningsavtalet.

Vill du inte anlita en familjerättsjurist kan du gå till tingsrätten för att ansöka om en bodelningsförrättare, se 17 kap 1 § äktenskapsbalken. Det är då domstolen som utser bodelningsförrättaren och denne ser då till att bodelning sker. När man lämnar sin ansökan om bodelningsförrättare tillkommer en ansökningsavgift på 900 kronor. Förutom ansökningsavgiften tillkommer även kostnader för bodelningsförrättarens arbete (arvodet). Dessa kostnader ska samborna dela på, se 17 kap. 7 § 2 st. äktenskapsbalken. Mer information om bodelningsförrättare hittar du här.

Du har alltså rätt att begära att ni gör en bodelning så snart som möjligt och din före detta sambo kan på inget sätt vägra en bodelning. Kom ihåg att bodelningen måste genomföras innan 1 april nästa år för att du garanterat ska kunna få igenom bodelningen. Mitt råd är att du gör ett nytt försök med att få din före detta sambo att prata om bodelningen, förklara att hon inte kan vägra och att processen kan komma att bli kostsam för er båda om ni inte kan lösa det på egen hand. Om inte det fungerar bör du så snabbt som möjligt ta kontakt antingen med en familjerättsjurist eller med tingsrätten för att ansöka om en bodelningsförättare.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare