Kan jag hindra mitt ex från att sprida rykten?

Mitt ex går och sprider rykten och anklagar mig för att jag vill se honom i fängelse medan det är våran dotter som har anmält honom, jag försöker bara skydda henne

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta om du kan göra något för att få ditt ex att sluta sprida dessa rykten. De brott som kan bli aktuella i detta fall är förtal och förolämpning.

Förtal
Förtalsbrottet finns i 5 kap 1 § brottsbalken. Där framgår det att den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta annan för andras missaktning döms för förtal. Avseende själva förtalsuppgiften krävs det för straffbarhet att det rör sig om tydliga påståenden, både sanna och felaktiga uppgifter kan emellertid utgöra förtal vidare krävs det att uppgiften är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Lagtexten ger två egna exempel på vad som är att anse som missaktning: att utpekas som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

I ditt fall anklagar ju inte ditt ex dig för att vara brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt vilket gör att förtal inte kan bli aktuellt.

Förolämpning
Om händelserna du beskriver inte skulle bedömas som förtal skulle det möjligen kunna vara att anse som förolämpning, enligt 5 kap 3 § brottsbalken. Den som döms för förolämpning är den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende. Dock tror jag inte de rykten du beskriver att ditt ex sprider är tillräckligt allvarliga för att han ska kunna lagföras för det.

Utan att ha mer information kring om han sagt något allvarligare eller mer om vad ryktena innehåller så tror jag tyvärr att du inte kan använda lagen för att få honom att sluta. Därför rekommenderar jag dig att försöka prata med honom eller möjligtvis tar hjälp av en medlare som kan hjälpa dig lösa konflikten.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Simon RydbergRådgivare