Kan jag göra vad jag vill med saker som en inneboende lämnat kvar?

Hej. Hade inneboende innan sommaren.

Dom har lämnat kvar saker som jag har påpekat och bett dom att hämta. Hur länge behöver jag jaga dom innan jag kan göra vad jag vill med sakerna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först kan det nämnas att det finns en risk för att du begår ett brott om du gör vad du vill med sakerna genom olovligt förfogande, 10 kap. 4 § brottsbalken. Kraven är att du har sakerna i din besittning men att äganderätten tillkommer någon annan och den personen då på något viss förlorar rätten till sin egendom. Så skulle kunna vara fallet om du t.ex. bara slängde sakerna.

Du kan dock som hyresvärd enligt regeln i 12 kap 27 § stycke 2 jordabalken ha rätt att ta över sakerna och göra vad du vill med dem om hyresgästen inom 3 månader från anmaning eller inom 6 månader från att hen lämnade lägenheten fortfarande inte hämtat sakerna. Du nämner att du har bett din inneboende att hämta sakerna och då ska det gå 3 månader från tillsägelsen för att sakerna ska tillfalla dig som hyresvärd istället. Detta förutsätter att den inneboende är hyresgäst i förhållande till dig som är hyresvärd.

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare