FrågaAVTALSRÄTTGåva11/12/2018

Kan jag ge pengar till min dotter som ska vara enskild egendom?

Vill ge min dotter - som är sambo och har två barn - en gåva och att detta ska vara hennes enskilda egendom. Det skulle vara som ett slags förtida arv.

1. Kan hon vid en ev. separation från sin sambo få tillgodoräkna sig detta som sin enskilda egendom vid en delning av deras egendom - om hon omsatt de pengar hon fått av mig - t,ex, om hon använt pengarna till ombyggnation av gemensam bostad?

2. Kan jag skriva ett dokument som gör det möjligt att hon kan få tillgodoräkna sig detta som sin enskilda egendom vid en bodelning vid separation trots att hon "använt pengarna" ?

3. Kan de sinsemellan skriva ett dokument som ger henne den rätten att pengarna /värdet tillgodoräknas henne vid en separation trots att hon använt dem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att skänka bort en summa pengar till din dotter är min rekommendation att du skriver ett gåvobrev. I gåvobrevet kan du även skriva in eventuella villkor (såsom att det ska vara hennes enskilda egendom) och om det ska vara ett förskott på arv eller inte. Jag vill tipsa om att Lawline erbjuder gåvobrev som du själv fyller i och sedan får författat juridiskt korrekt, till ett konkurrenskraftigt pris.

De frågor du i övrigt har ställt kommer att besvaras var för sig nedan till dig.

"Kan hon vid en ev. separation från sin sambo få tillgodoräkna sig detta som sin enskilda egendom vid en delning av deras egendom - om hon omsatt de pengar hon fått av mig - t,ex, om hon använt pengarna till ombyggnation av gemensam bostad?"

Sannolikt finns det inte någon möjlighet för henne att tillgodoräkna sig pengarna som enskild egendom om de använts för att t.ex. renovera eller bygga om en gemensam bostad. Det är troligt att pengarna som varit din dotters enskilda egendom i ett sådant fall förlorat sin karaktär då de sammanblandats med samboegendom (bostaden).

I NJA 1992 s. 773 hade en make satt in pengar i form av enskild egendom på ett gemensamt konto med redan tidigare insatta medel av makarna. Högsta domstolen beslutade i fallet att pengarna hade förlorat karaktären av enskild egendom genom insättningen på kontot. Ett liknande resonemang är rimligt att föra i din dotters fall även om hon är sambo; i samband med att pengarna används för att renovera samboegendom förlorar de karaktären av enskild egendom varför hon inte kan tillgodoräkna sig dem enligt sambolagen.

"Kan jag skriva ett dokument som gör det möjligt att hon kan få tillgodoräkna sig detta som sin enskilda egendom vid en bodelning vid separation trots att hon använt pengarna"

Om din dotter får pengar av dig med villkor om att det är hennes enskilda egendom och hon t.ex. sätter in dem på ett eget konto och inte använder dem kan hon tillgodoräkna sig dem. Rent generellt ingår inte bankmedel i bodelning mellan sambor. Skulle hon däremot sätta in pengarna på ett gemensamt konto finns det en risk att de räknas som sammanblandade med sin sambos egendom och det finns en risk att hon inte har rätt till hela beloppet.

Har hon använt pengarna är den enskilda egendomen förbrukad och du kan inte skriva något dokument som ger henne rätt att tillgodoräkna sig den vid en bodelning i en separation.

"Kan de sinsemellan skriva ett dokument som ger henne den rätten att pengarna /värdet tillgodoräknas henne vid en separation trots att hon använt dem"

Din dotter och hennes sambo kan för det fall att de vill att hon ska tillgodoräkna sig en viss summa skriva ett skuldebrev med villkor. I skuldebrevet kan de skriva in att det är villkorat av en separation; dvs hon kan göra det gällande och begära ut summan i skuldebrevet först vid en separation.

Det krävs dock att de båda är överens om ett sådant dokument; det blir i praktiken din dotters sambo som får skriva ett skuldebrev att han är skyldig din dotter x kr i händelse av en separation. De måste dock tas i beaktande att i en bodelning ska sambornas andelar i samboegendomen beräknas (12 § Sambolagen). Vid beräkningen av andelarna i samboegendomen ska från vad en sambo äger av egendomen avräknas så mycket att det täcker de skulder sambon hade när samboförhållandet upphörde, en s.k. skuldtäckning (13 § Sambolagen). För att exemplifiera det enkelt:

Antag att din dotter har samboegendom om 150.000 kr och hennes sambo har samboegendom om 200.000 kr – ingen av dem har skulder. Då kommer samboegendomen att läggas samman och sedan delas mellan dem i en bodelning; dvs. 150.000 kr + 200.000 kr = 350.000kr / 2 = 175.000 kr var. I ett sådant fall ska din dotters sambo överlämna 25.000 kr till din dotter i bodelningen för att de ska hamna på 175.000 kr var.

Antag i stället att siffrorna är desamma men att din dotters sambo har ett skuldebrev om 150.000 kr till din dotter. Då får skulden räknas av i skuldtäckningen. Siffrorna blir då istället 150.000 kr från din dotter och 50.000 kr från hennes sambo (200.000 kr – skulden om 150.000 kr). I sammanläggningen innebär det att din dotter går in med 150.000 kr och hennes sambo med 50.000 kr. Sammanläggningen innebär att det finns en sammanlagd samboegendom om 200.000kr som ska delas mellan de båda (100.000 kr var). I ett sådant fall får din dotter ge sin sambo 50.000 kr för att de ska hamna på 100.000 kr var. Samtidigt som han har en skuld om 150.000 kr som ska lämnas till din dotter. Det kan således bli snedfördelat beroende på hur stor deras samboegendom är och hur stora skulder de har.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare