Kan hyresvärd införa rökförbud?

Hej

Jag bor i en hyresrätt som jag bott i ca 13 år. Husen är byggda på 70-talet.

Nu har min hyresvärd satt upp lappar att det är rökförbud på balkongerna och utanför trapphusen. Kan han göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattningsvis kan jag säga att din hyresvärd varken får lov att förbjuda rökning utanför trapphusen och på balkongen.

Lagen som i ditt fall blir intressanta är hyreslagen och den nya tobakslagen som trädde i kraft förra året (2019).

Hyresvärden är skyldig vidta åtgärder för att de som bor i omgivningen inte ska utsättas för störningar som kan vara farliga för hälsan eller som annars inte bör tålas (12 kapitlet 25 § Jordabalken). I ett flertal avgörande från domstol har det konstaterats att rökning i skälig omfattning är en sådan störning som måste tålas. I ett rättsfall från 2016 har det också konstaterats att rökning på balkongen inte ens kan förbjudas om det finns inskrivet i hyreskontraktet. Undantagsfall kan förbud gälla om det exempelvis är fråga om allergilägenheter.

Rökning är förbjuden i anslutning till entréer till platser dit allmänheten har tillträde (6 kapitlet 2 § Tobakslagen). Entréer till flerbostadshus så som hyresrätter är emellertid undantagna från denna bestämmelse (6 kapitlet 4 § Tobakslagen). Hyresvärden kan alltså inte förbjuda rökning vid trapphusen.

Mitt råd skulle vara att upplysa din hyresvärd om omständigheterna som jag lagt fram till dig, hyresvärden har inte stöd i lagen för att förbjuda rökning på balkongen eller utanför trapphuset. Det är dock fritt fram att komma med frivilliga förbud och rekommendationer. Klokt vore det om grannarna kan visa hänsyn till varandra och undvika konflikter.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare