Kan hyran vara densamma som månadsavgiften vid uthyrning?

Hej,

Jag som juridisk person har tankarna i att köpa en bostadsrätt som jag vidare skall hyra ut till mitt barn.

Kan jag välja månadsavgiften eller skall den vara ungefärlig som marknadens andrahands hyror?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det jag kan hitta vad gäller hyra för uthyrning av bostadsrätter är endast att hyran inte får vara påtagligt högre än vad summan av uthyrarens kapitalkostnad och driftkostnad. Det tycks inte finnas något som reglerar den minsta möjliga hyran.

Något som kan vara bra att ha i åtanke vid en sådan här uthyrning är dock att bostadsrättsföreningar kan, om det framgår av stadgan, ta ut en avgift för när bostadsrätten upplåts i andra hand, samt att uthyrningen måste godkännas av bostadsrättsföreningen.

Däremot finns det inget som tyder på att hyran inte kan vara densamma som månadsavgiften.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare