Kan en hyresvärd neka övergång av hyresrätt efter bodelning?

Hej.

Jag och sambon ska separera. Sambon har redan hittat annat boende. Och hon vill att jag ska ta över hyreskontraktet. Vi har även en son tillsammans som kommer bo varannan vecka.

Vi pratade med hyresvärden att jag skulle ta över kontraktet då den tillfallit mig genom en bodelning som vi gjort.

Hyresvärden kräver att jag måste ha en borgenär pga att jag berättade att jag hade skuldsanering.

Kan hyresvärden neka mig att ta över kontraktet och göra mig bostadslös?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt huvudregeln gäller att det är förbjudet att överlåta en hyresrätt utan hyresvärdens samtycke (12 kap. 32 § första stycket jordabalken (12 kap. jordabalken kallas ibland också för hyreslagen)). Men eftersom hyresrätten har tillfallit dig genom bodelningen aktualiseras ett undantag som innebär att du har rätt att överta hyreskontraktet utan hyresvärdens samtycke (12 kap. 33 § andra stycket jordabalken). En förutsättning för ditt övertagande är dock att hyresrätten, uteslutande eller huvudsakligen, har varit avsedd som gemensam bostad för dig och din sambo. Men detta krav verkar ju vara uppfyllt i ditt fall eftersom du skriver att din sambo redan har hittat annat boende och att du riskerar bli bostadslös. Viktigt att komma ihåg här är att det inte räcker med att du och din sambo enbart mellan er muntligen "kommit överens" om att hyresrätten ska tillfalla dig. Det krävs att det framgår av en skriftlig bodelningshandling som är undertecknad av er båda att du ska överta hyresrätten (20 § sambolagen som hänvisar till 9 kap. 5 § äktenskapsbalken). Det är alltså skillnaden mellan att formellt överta en hyresrätt genom bodelning och att försöka överta hyresrätt genom en informell överenskommelse. Det är alltså bara i det förstnämnda fallet, dvs. då det finns en korrekt upprättad bodelningshandling, som det finns en övertaganderätt för dig.

Är nämnda förutsättningar uppfyllda kan inte hyresvärden vägra dig ett övertagande, övertagandet har då redan skett genom bodelningen och hyresvärden har då ingen rättslig grund för att göra dig bostadslös. Det ska inte ske någon lämplighetsprövning (t.ex. prövning av din ekonomiska situation). Det är med andra ord irrelevant att du har ett beslut om skuldsanering för frågan om övertagande av hyresrätten.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare