FrågaAVTALSRÄTTGåva27/02/2018

Kan en gåva/förskott på arv villkoras så att den inte kan utmätas?

Kan en gåva/förskott av arv av pengar villkoras så att den inte blir utmätningsbar ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är ja, det går att uppställa ett villkor för en gåva/förskott på arv så att den inte kan utmätas. Om det framgår av gåvobrevet att pengarna inte får utmätas och/eller inte får överlåtas får denna egendom inte utmätas av kronofogden (utsökningsbalken 5 kap. 5 §). Det är viktigt att ett gåvobrev upprättas med detta villkor för att villkoret ska kunna bevisas.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett gåvobrev är du välkommen att vända dig till mina duktiga kollegor här på Lawline med detta. De hjälper dig gärna. Du kan nå dem på nummer 08-533 300 04.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare