FrågaAVTALSRÄTTGåva11/02/2018

Kan en gåva av lös egendom bli giltigt, trots att det saknas papper som bevis för gåvan?

Min morfar gick bort i januari. Hans tre döttrar ska nu ärva hus och lösöre mm. Han hade även en bil som en av döttrarna påstår att han gett till henne innan han dog. Finns inga papper på det. Kan man göra så? Kan hon komma undan med det bara med att säga att hon fått den innan han gick bort?

Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bil är att anse som lös egendom. En gåva av lös egendom blir giltig först när gåvan fullbordas, dvs överlämnas till gåvomottagaren (se gåvolagen 2 §). Jag tolkar din fråga som att den aktuella bilen fanns hos din morfar och att den alltså aldrig överlämnats till gåvomottagaren, dvs dottern. Detta betyder att gåvan inte blivit fullbordad/giltig eftersom något överlämnande av bilen inte verkar ha skett. Detta gäller oavsett om det finns papper på att din morfar gett bort bilen till dottern. Gåvan kan dock vara giltig om bilen t ex stod hos din morfar av en ren tillfällighet och att dottern i vanliga fall brukade ha bilen hos sig. Summan av kardemumman: Dottern kan inte bara påstå att hon fått bilen i gåva och komma undan med det. Hon måste kunna visa att bilen överlämnats till henne, dvs att hon fått bilen i sin besittning.

Hoppas det var svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare