Kan en bostadshyresgäst bestrida en uppsägning?

Hyr ut villa till hyresgäst. Vi har hyresavtal med vad som gäller. Att jag kan säga upp hyresgästen om jag vill sälja eller överlåta villan till dotter. Tre månader uppsägningstid. Hyresgästen har skrivit under både hyresavtal samt avstår besittningsskydd. Kan hyresgästen på något sätt bestrida uppsägningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att bostadshyresgästen har ett direkt besittningsskydd

Utgångspunkten är att bostadshyresgäster har ett direkt besittningsskydd d.v.s. de kan förlänga hyresavtalet mot hyresvärdens vilja. En hyresgäst kan avstå från besittningsskyddet om hyresvärden och hyresgästen i en särskilt upprättad handling har kommit överens om att besittningsskyddet inte ska gälla (12 kap. 45 a § JB). Detta ska också godkännas av hyresnämnden. Överenskommelsen ska inte vara med i hyresavtalet utan måste finnas i ett separat dokument. Det får inte heller vara muntligt.

Kan bostadshyresgästen bestrida uppsägningen?

Svaret på denna fråga är ja. Hyresgästen behöver inte godta uppsägningen och då är det hyresvärdens ansvar att överlämna ärendet till Hyresnämnden senast en månad efter hyrestidens utgång (12 kap. 49 § JB). Hyresnämnden avgör tvisten mellan bostadshyresgästen och hyresvärden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare