FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/09/2023

Kan butikspersonal kräva att få kolla i kunders väskor?

Tja! Idag var jag i en matbutik för att ta up 50 lapp kontant. När jag blev klar så kom en butikspersonal till mig och sa att hon måste kolla igenom min väska eftersom jag hade en stor gym väska med mig. Jag undrar får butikspersonal göra det? Vad händer om jag bara säger nej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av rättegångsbalken (RB) och regeringsformen (RF).

Har butikspersonal rätt att kolla igenom kunders väskor?

Att undersöka någon annans kläder, eller i som i detta fall någons väska, ses som kroppsvisitation, (28 kap 11 § 3 st RB). Skyddet mot kroppsvisitation är grundlagsstadgad (2 kap 6 § RF) men begränsningar för detta får göras i lag. Som huvudregel måste rätten eller åklagare besluta om kroppsvisitation, men under vissa omständigheter får detta göras även av enskild polisman. Så kan vara fallet om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts där påföljden kan vara fängelse, exempelvis stöld och personen är skäligen misstänkt för brottet. Skälig misstanke kräver att det finns konkreta omständigheter av betydelse som pekar på att den misstänkte har begått brottet. Det skulle till exempel kunna vara att butikspersonal har sett att en person stoppat något i sin väska.

Butikspersonalen har dock inget lagligt stöd för att själva kolla igenom din väska utan du har rätt att säga nej till detta. Om personalen misstänker brott kan de givetvis tillkalla polis men du har dock ingen skyldighet att stanna kvar för att vänta på polisen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare