FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/09/2023

Jämkning vid bodelning enligt 12 kap. 1 § Äktenskapsbalken

Vid bodelning hävdar motparten jämkning enligt ärvdabalken 12 kap 1§. Det finns inget äktenskapsförord registrerat hos skatteverket. Det är stora skillnader i både tillgångar och inkomster. Hus ägs med 51% resp 49%. Kan det finnas möjlighet att jämka på detta sätt? Med vänlig hälsning Anna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga ger mig inte mycket information för att redogöra om en jämkning kan bli aktuell eller inte i just detta fall. Därför kommer jag här nedan generellt redogöra för när jämkning kan bli aktuellt vid äktenskapsskillnad. Tillämplig lag är äktenskapsbalk (1987:230), hädanefter ÄktB.

Bodelning vid äktenskapsskillnad
I samband med äktenskapsskillnad mellan makar ska en bodelning upprättas, 9 kap. 1 § ÄktB. En bodelning är en ekonomisk uppställning över makarnas samtliga tillgångar och skulder, i bodelningen ingår makarnas giftorättsgods men inte sådant som utgör enskild egendom, 10 kap. 1 och 4 §§ ÄktB.

Du nämner att det inte finns något äktenskapsord registrerat hos Skatteverket, en registrering är en förutsättning för att äktenskapsförordet ska betraktas som giltigt, 7 kap. 3 § ÄktB. I detta fall innebär det att all egendom kommer att betraktas som giftorättsgods och således ingå i bodelningen.

Jämkning vid bodelning enligt 12 kap. 1 § ÄktB

Jämkningsregeln i 12 kap. 1 § ÄktB kan betraktas som en sorts generalklausul, men endast för mycket speciella situationer där det sammantaget vore oskäligt mot en make att dela tillgångarna lika mellan makarna vid bodelningen. Vid bedömningen om jämkning är aktuellt ska följande beaktas: äktenskapets längd, makarnas ekonomiska förhållande och omständigheter i övrigt.

Med äktenskapets längd avser bestämmelsen att möjliggöra jämkning vid kortvariga äktenskap, där den ekonomiska gemenskapen normalt är begränsad och en likadelning därför skulle bli oskälig om en make tillfört tillgångar av ett högre värde än den andre. Med kortvariga äktenskap avses ett äktenskap, som vid tiden för talan om äktenskapsskillnad väcktes, inte varat i mer än fem år inklusive eventuell sambotid.

Vad gäller ”makarnas ekonomiska förhållanden” anger praxis att bedömningen av denna omständighet präglas av äktenskapets längd. Omständigheter som kan aktualiseras vid bedömningen av denna punkt är bland annat: makes bidrag till andre makens livsföring, makes bidrag till löpande utgifter och kostnader, orsaken till varför man till och från inte bodde tillsamman och makes förkovran av eget giftorättsgods tack vare den andre makan.

Hänsyn ska även tas till ”omständigheter i övrigt”. Enligt praxis kan detta vara exempelvis illojala avsikter. Det vill säga illojala förfaranden av den ena maken, innebärande att den andre maken berövats sin giftorätt till avsevärd egendom till följd av det illojala agerandet.

Slutsats

Sammanfattningsvis kan sägas 12 kap. 1 § ÄktB främst tar sikte på kortvariga äktenskap, där fem års-regeln är, en genom praxis utarbetad, jämkningsmöjlighet. I övrigt tillämpas jämkningsregeln restriktivt, även när det finns omständigheter som motiverar avsteg från likadelning mellan makarna. Så kallad total jämkning, det vill säga ett totalt åsidosättande av huvudregeln om likadelning mellan makar tycks endast vara för handen i extremfall, såsom vid mycket korta äktenskap eller att den ena maken försatts i konkurs.

I ditt fall är således en fråga hur länge äktenskapet varat, inklusive eventuell sambotid. Att det är stora skillnader i såväl inkomster som tillgångar är inget som nödvändigtvis innebär skäl för jämkning.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Aksel DelfinRådgivare