Jag vill skiljas men min man har sagt att han ska se till att jag inte får en krona. Vad ska jag göra?

Hej!

Jag ska ta ut skilsmässa och min man har tidigare sagt att om det blir skilsmässa ska han se till att jag inte får en krona. Tex hitta på skulder till sin föräldrar och föra över alla pengar dit för att slippa ge mig. Det finns inget äktensskapsförord. Hur ska jag göra för att förhindra och få ut pengar?

Jag vill ta ut skilsmässan och bo kvar i lgh med barnen, han vägrar flytta säger han. Finns det nån slags rättighet vem som ska få bo kvar när vi är oense? Jag är i dagsläget heltidssjukskriven pga utmattningsdepression och han jobbar heltid.

Tack på förhand..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om hur en skilsmässa går till finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för vilka regler som gäller avseende tillgångar, skulder och bostad. Avslutningsvis kommer jag att ge dig råd i fallet.

Det ska göras en bodelning vid skilsmässa

När ett äktenskap upplöses genom t.ex. en skilsmässa ska det göras en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Eftersom du skriver i din fråga att det inte finns något äktenskapsförord är chansen stor att merparten av era ägodelar är giftorättsgods. Undantaget är om du eller din man fått något i gåva eller genom testamente med villkor att egendomen ska vara er enskilda.

Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena dagen då ansökan om skilsmässa inkom (9 kap. 2 § ÄktB). Detta innebär att det inte har någon betydelse om egendomsförhållandena förändras efter denna dag (t.ex. genom att din man överför pengar till sina föräldrar). Finns det pengar på kontot den dag du väcker talan om skilsmässa ska de ingå i bodelningen. Det finns dessutom ett skydd vid bodelning genom att man i vissa fall kan begära att domstolen beslutar att hela eller delar av en makes egendom ska sättas under särskild förvaltning (9 kap. 8 § ÄktB). Sådan förvaltning kan det beslutas om ifall en make efter ansökan om skilsmässa kan antas minska sitt giftorättsgods avsevärt.

Vid bodelningen räknar man samman summan av vardera makens giftorättsgods, gör avdrag för de skulder en make har och delar återstoden på hälften. Det är bara de tillgångar och skulder som maken hade när ansökan om skilsmässa inkom som beaktas (11 kap. 2 § ÄktB). Dessutom finns det ett skydd mot att en make utan den andres samtycke de senaste tre åren i inte obetydlig omfattning genom gåva minskat sitt giftorättsgods eller använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av enskild egendom (11 kap. 4 § ÄktB).

Det finns en möjlighet att du får bo kvar i lägenheten

I mål om skilsmässa får domstolen pröva frågor om bland annat vårdnad om barn, barns boende, umgänge med barn och rätten att bo kvar i den gemensamma bostaden (14 kap. 5 § ÄktB). Domstolen kan om du begär det bestämma vem av er som ska bo kvar i lägenheten tills att bodelning har skett (14 kap. 7 § p1 ÄktB). Om domstolen beslutar att du har rätt att bo kvar tills bodelning är slutförd är din man skyldig att genast flytta därifrån (14 kap. 8 § andra stycket ÄktB). Domstolen får även bestämma vad som ska gälla om barns vårdnad, boende och umgänge tills det slutligen avgjorts genom en dom eller att avtal mellan er föräldrar (14 kap. 7 § femte stycket ÄktB).

När bodelningen väl görs har den make som behöver den gemensamma bostaden rätt att få den i avräkning på sin lott (dvs när tillgångar och skulder räknas samman). Om värdet av bostaden är ringa kan bostaden i vissa fall övertas utan avräkning (11 kap. 8 § ÄktB).

Mitt råd till dig är att du vänder dig till en jurist. Efter hur jag tolkar din fråga är situationen mellan dig och din man komplicerad varför du bör anlita hjälp i ärendet. Du har beskrivit att din man har sagt att han ska se till att du inte får en krona, att han ska hitta på skulder och överföra pengar för att slippa dela dem med dig. En sådan tvist är svår att sköta själv.

Jag kan varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Juristen kan hjälpa dig att ansöka om skilsmässa och att samtidigt begära att du och barnen ska få bo kvar i lägenheten tills vidare.

Hoppas du fått svar på din fråga och stort lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare