FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/02/2018

Jag vill sälja mitt delägarskap i bolag, hur gör jag?

Hej,

Jag har nyligen ändrat styrelseledamot för mitt bolag. Jag var styrelseledamot för bolaget först men nu är det någon annan och jag står inte längre som ledamot.

Jag vill inte ha något med bolaget att göra men det står att jag fortfarande står som delägare för bolaget och det vill jag inte vara. Jag vill ge delägarskapet till den nye styrelseledamoten, hur gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska kunna bli av med ditt delägarskap måste du överlåta de aktier du äger. Aktier får överlåtas fritt såvida inte någonting annat sägs i bolagets bolagsordning (4 kap. 7 § aktiebolagslagen (ABL), här).

De inskränkningar som kan finnas och som betyder att det kan finnas vissa förbehåll du måste genomföra innan du kan sälja aktierna till vem du vill, är så kallat samtyckesförbehåll (4 kap. 8 § ABL), förköpsförbehåll (4 kap. 18 § ABL), samt hembudsförbehåll (4 kap. 27 § ABL). Samtyckesförbehåll innebär att övriga aktieägare måste lämna sitt samtycke för att någon annan aktieägare ska få sälja sina aktier. Förköpsförbehåll innebär att övriga aktieägare har företrädesrätt till att köpa de aktier som någon annan aktieägare vill sälja. Det vill säga. du måste först erbjuda övriga aktieägare att köpa dina aktier innan du kan sälja dem till någon annan. Hembudsförbehåll innebär att den (du) som har köpt aktierna är skyldig att erbjuda befintliga aktieägare att köpa tillbaka aktierna från dig. Vill inte övriga aktieägare utnyttja sin hembudsrätt, blir den nya aktieköparen delägare i bolaget.

Du måste alltså sälja dina aktier för att bli av med ditt delägarskap.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare