FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/01/2019

Jag vill att min syster ska få vårdnaden om mitt barn om något händer mig, hur går jag tillväga?

Jag har inseminerat mig som ensamstående och vill att min syster ska få vårdnaden om mitt barn om någonting händer mig som gör att jag inte kan ta hand om barnet själv. Vart kan jag vända mig för att få min önskan skriftligt? Hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad och hur vårdnaden kan övergå finner du i Föräldrabalken (FB).

Om något händer dig ska en särskild förordnad vårdnadshavare ta över vårdnaden
Om något händer dig så att du skulle bli varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden så ska domstolen flytta över vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare (6 kap. 8 a § andra stycket FB). Detsamma gäller om du skulle gå bort, även då ska vårdnaden flyttas över till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare (6 kap. 9 § andra stycket FB)

Den som utses till särskilt förordnad vårdnadshavare ska vara lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap. 10 a § FB). Vid valet av vårdnadshavare får hänsyn tas till bland annat barnets ålder och utveckling samt den personliga anknytningen till den tilltänkta vårdnadshavaren. Det finns inget försteg för släktingar till barnen men ofta framstår det som naturligt att vårdnadshavaren ska vara någon som har en personlig kontakt och släktrelation till barnet.

Den som har utsetts att vara särskilt förordnad vårdnadshavare för ett barn är också dess förmyndare (10 kap. 3 § FB).

Eftersom du har inseminerat dig som ensamstående utgår jag ifrån att det inte finns någon pappa med i bilden och har därför inte berör det ovan, skulle så ändå vara fallet ska vårdnaden först och främst övergå till honom om det är lämpligt och inte en särskilt förordnad vårdnadshavare direkt.

Den som föräldern har önskat ska bli vårdnadshavare om det inte anses olämpligt
Om föräldrarna eller en av dem har gett till känna vem de önskar till vårdnadshavare efter föräldrarnas död ska den personen förordnas om det inte är olämpligt (6 kap. 10 a § fjärde stycket FB). Ditt önskemål om att din syster ska vara vårdnadshavare i det fall något skulle hända dig ska alltså följas om det inte är olämpligt.

Vart du kan vända dig för att få hjälp att dokumentera din önskan
Det får anses ingå i socialnämndens uppgifter att, om föräldrar begär det, hjälpa till med att upprätta en handling om hur de vill att vårdnaden ska ordnas för deras barn om något skulle hända dem (3 kap. 1 § Socialtjänstlagen). Det är lämpligt att handlingen förvaras hos den eller de personer föräldrarna uttryckt önskemål om som vårdnadshavare.

Socialstyrelsen har en lång och utförlig handbok som handlar om barn som behöver ny vårdnadshavare, som kanske kan vara till hjälp. Den hittar du här.

Det går även att skriva ett testamente där du anger din önskan om att din syster ska bli vårdnadshavare och förmyndare till ditt barn om något skulle hända dig (9 kap. 1 § Ärvdabalken). Det är inte bindande men att du som mamma har dokumenterat vad din önskan är har stor betydelse. Ett testamente måste upprättas skriftligen och ska bevittnas av två vittnen (10 kap. 1 § Ärvdabalken)

Mitt råd till dig är att ta kontakt med socialnämnden i din kommun och be om hjälp att få dokumentera ditt önskemål om vårdnadshavare. Du kan även skriva ett testamente där du anger din önskan om att din syster ska bli vårdnadshavare till ditt barn om du går bort. Det kan vara bra att få juridisk hjälp att upprätta ett testamente. Du kan boka tid hos en av våra jurister här.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga, om du har fler funderingar får du gärna återkomma.

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare