FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag01/06/2018

Jag glömde sälja mina aktier, hur får jag loss pengarna?

Hej!

Eftersom jag inte är så aktiv med aktiehandel så "glömde" jag att sälja mina aktier i ett bolag.

Aktierna står nu på min aktiedepå och är tydligen osäljbara. Hur får jag loss mina pengar? Är ganska oinsatt i juridik så jag vill ha ett "begripligt" svar, tack.

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur får du loss dina pengar?
Efter att ha tittat på förvarande bolags ekonomiska situation verkar det som att bolaget under de senaste åren har sjunkit i värde. Jag tolkar därför din fråga angående att aktierna är "osäljbara" som att aktierna inte går att sälja eftersom de inte längre har något värde.

Att köpa aktier innebär alltid en risk eftersom man aldrig kan vara säker på om aktierna kommer gå upp eller ner i värde. Pengarna som man köper aktierna för riskerar man därför att aldrig få tillbaka eftersom bolaget kan sjunka i värde. Om bolaget inte har något värde har inte heller aktierna något värde vilket medför att de inte kan säljas, de blir osäljbara.

Eftersom aktierna inte längre har något värde finns det dessvärre inte längre några pengar för dig att få loss. Pengarna som du köpte aktierna för riskerade du att förlora om bolaget och således även aktierna skulle sjunka i värde, vilket tyvärr hände.

Aktiedepån
Oavsett att aktierna förvarades i en aktiedepå så är det ditt ansvar att bevaka aktierna i depån och att se till att sälja aktierna när du anser att det passar. Du kan därför tyvärr inte rikta något ansvar mot det institut som har aktiedepån, dvs. t.ex. banken.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att återkomma på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare