FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/01/2015

Insyn i fåmansbolag

Hej!

är aktieägare i ett bolag med 9 ägare.

vad har jag rätt att få för insyn i bolaget? då tänker jag främst på styrelseprotokoll och ekonomi.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Aktieägares frågerätt regleras av aktiebolagslagen (2005:551) (ABL) 7 kap. 32 §. Bestämmelsen anger att aktieägarna har en rätt att av styrelsen, om den anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, eller VD:n begära att dessa vid bolagsstämman lämnar upplysningar om:

1. förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, och
2. förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets ekonomiska situation.

Frågerätten gäller alla privata aktiebolag, oavsett antal aktieägare (en mer inskränkande motsvarighet för publika bolag finns i ABL 7 kap. 57 §). Utöver detta finns insynsrätten i ABL 7 kap. 36 §, som är begränsad till aktiebolag med högst tio aktieägare (fåmansbolag). Insynsrätten innebär att var aktieägare, med eller utan ombud/biträde, får ta del av "räkenskaper och andra handlingar som rör bolagets verksamhet, i den omfattning det behövs för att aktieägaren skall kunna bedöma bolagets ställning och resultat eller ett visst ärende som skall behandlas vid bolagsstämman." Rätten till information i fåmansbolag är således utvidgad och inte begränsad till bolagsstämman, med mindre utrymme för bolagsledningen att hindra insyn, se. ABL 7 kap. 36 § 3 st.

Styrelseprotokoll är bolagsinterna handlingar som däremot inte omfattas av ovanstående insynsrätt. Om det inte framgår av bolagsordningen att aktieägarna har rätt att ta del av protokollet kan inte detta heller krävas. Det finns å andra sidan inget generellt förbud mot att protokollet görs tillgängligt men detta ankommer det på bolagsledningen att besluta om i så fall.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare