Innehavande av hyresrätt och ägarskap i bostadsrätt

Hej.

Jag bor idag i en hyresrätt i Stockholm, som jag inte funderar på att lämna. Men jag funderar på att köpa en liten bostadsrätt uppe i norr där jag kommer ifrån då jag ändå åker dit då och då och hälsar på släkten.

Får man ha en hyresrätt och en bostadsrätt? Jag är inte intresserad av att hyra ut något i andra hand eller liknande, som sagt, jag tänker bo kvar i hyresrätten i Stockholm, men jag vill köpa en liten bostadsrätt uppe i norr.

Får man göra detta?

Vänliga hälsningar

Adde

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har angett i din fråga att du inte planerar på att hyra ut någon av lägenheterna i andra hand. Andrahandsuthyrning kan under många omständigheter innebära problem, men jag bortser från det i mitt svar.

Innehav samt ägarskap samtidigt

Det finns ingen bestämmelse som säger att du inte får inneha en hyresrätt och samtidigt äga en bostadsrätt. Det är snarare fråga om vilket syfte du har med dubbla bostäder. För att få behålla din hyresrätt, ska du inte använda den för något annat ändamål än det avsedda, det vill säga att du själv bor där, 12 kap. 23 § jordabalken (1970:994), även kallad hyreslagen. Hyresvärden kan säga upp ert hyresavtal om lägenheten används för annat syfte, 12 kap. 42 § särskilt punkt 4.

Om du enbart har till syfte att bo i din bostadsrätt vid enstaka tillfällen, anser jag att du använder din hyresrätt i enlighet med avsett ändamål. Du måste därför också vara fortsatt folkbokförd på adressen. Hyresvärden kan vilja försäkra sig om att du har tillräcklig god ekonomi för att täcka dina bostadskostnader. Ju längre din bostadsrätt befinner sig från din hyresrätt, desto mer talar för att du inte avser att använda din hyresrätt för annat ändamål än det avsedda.

Det går bra att äga en bostadsrätt utan att regelbundet bo där.

Goda råd

Jag rekommenderar att du tar kontakt med din hyresvärd för att försäkra dig om att ni är på samma sida. Jag kan inte se något hinder i det du planerar på att göra, men det kan vara bra att undvika onödiga konflikter med din hyresvärd genom att föra en konversation. Var försiktig med andrahandsuthyrning avseende både hyresrätten och bostadsrätten eftersom det finns många hinder mot det.

Du hittar "hyreslagen" här.

Glöm inte att ange hur du har upplevt att vårt svar har hjälpt dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare