Inneboende i hyresrättslägenhet

Hej.

Jag äger och bor delvis i min bostadsrätt och hyresrätt där jag har förstahandskontrakt.

Jag är skriven på min bostadsrätt. (Samma ort Stockholm )

Min gode vän ligger i skilsmässa och har varit inneboende (några månader i väntan på bodelningen ) med mig i hyresrätten utan kontrakt och utan att betala hyra. (Någon har anonymt informerat hyresvärden felaktigt att jag hyr ut)

Är det skäl för att hyresvärden Säger upp hyresavtalet på hyresrätten. ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt, har du tillsamman med din kompis bott i din hyresrätt några månader varvid någon granne har trott att du har hyrt ut lägenheten till din kompis.

Frågor som rör hyresrätter regleras i jordabalkens (JB) 12 kap. I 12:40 JB stadgas att en hyresgäst ska fråga sin hyresvärd om samtycke innan han hyr ut lägenheten i andra hand. I 12:41 JB framhålls vidare att hyresgäst inte heller får inrymma personer i sin lägenhet, om det kan medföra men för hyresvärden. Denna sistnämnda bestämmelse betyder motsatsvis att det är OK för en hyresgäst att ha inneboende, så länge det inte medför men för hyresvärden, något vilket du inte beskriver vara frågan i ditt fall. På den grunden är det okej för dig att ha din kompis inneboende. Då du och din inneboende bor tillsammans i lägenheten, samt att din kompis inte betalar dig något rör det sig inte heller om andrahandsuthyrning.

12:42 JB listar annars upp grunderna för när en hyresvärd får säga upp ett hyresavtal i förtid. Punkten 3 rör otillåten andrahandsuthyrning och punkten 4 rör fall där hyresgästen har stridit mot 12:41 JB, (ovan nämnda paragraf). I båda fallen krävs att hyresvärden har varnat dig som hyresgäst, och gett dig en chans till rättelse. T ex om din inneboende hade varit till men för hyresvärden, ska du få veta det, samt få chans till rättelse – be din inneboende att uppföra sig, vara tyst, eller tillslut flytta t ex.

Sammanfattningsvis: Det är okej att ha inneboenden som sköter sig och inte är till men för hyresvärden. Skulle din inneboendevara till men för din hyresvärd måste hyresvärden låta dig veta det, och ge dig chans till rättelse.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar. Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer så ska vi hjälpa dig vidare så gott vi kan.

Ha en fortsatt bra dag.

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare