Inneboende flyttar ut i förtid och vägrar betala resterande hyra?

Hej

Jag hyr ut ett rum med egen ingång i min hyreslägenhet. (Inneboende)Vi har skrivit hyreskontrakt med 2 månaders uppsägningstid. Nu har min hyresgäst hittat en annan bostad och vill flytta med omedelbar verkan. Han säger att han kommer att flytta samt att han inte kommer att betala hyra under uppsägningstiden. Vad ska jag göra och vem ska jag vända mig till för att få hjälp med detta? Tack på förhand

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Först och främst kan jag säga att i och med att ni har skrivit ett avtal där det står att det är 2 månaders uppsägningstid så är det det som gäller. Om det är så att din hyresgäst inte betalar hyran när han sen är skyldig att göra det så kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten för att få hjälp att driva in pengarna (här hittar du en länk till kronofogdens hemsida).

Det går att komma överens med hyresgästen att han inte behöver betala för hela uppsägningstiden om du t.ex. skulle hitta någon som är beredd att hyra rummet tidigare än uppsägningstiden går ut eller liknande. Men i övrigt så genom avtalet är hyresgästen bunden att betala hyran till dess att hyrestiden har gått ut.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare