Inlägg och kommentarer på facebook, förtal? Är det någon idé att polisanmäla?

Hej !

Min dotter har blivit uthängd på FB med bild på henne och hennes dotter p.g.a att det är en kille som påstår att min dotter lurat hans sambo på pengar för en hund .

Massvis med dumma och spydiga kommentarer på inläggen samt har folk delat inlägget 36 gånger .

Min dotter mår psykiskt jättedåligt av allt som skrivits om henne och hon förnekar att hon har någon inblandning i detta verkar som någon försöker sätta käppar i hjulen för henne när det går bra med sambo jobb och nyss inflyttning till eget hus

Vi med fler har anmält FB inlägg men dom verkar inte ta bort det .

Jag tycker det är polisens ensak att utreda detta innan någon hängs ut .

Kan vi som förälder göra en polisanmälan för förtal mot dessa personer ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta huruvida ni kan göra en polisanmälan för förtal mot några personer som skrivit och kommenterat ett inlägg på facebook där din dotter anklagas för att försöka lura en person på pengar. Jag utgår utifrån informationen i frågan att din dotter är myndig.

Vad säger lagen?

Det som din dotter utsatts för skulle kunna vara brottsligt, och det skulle i så fall mycket riktigt röra sig om förtal. Detta brott regleras i 5 kap brottsbalken (BrB). Enligt 5:1 BrB kan den som pekar ut någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt leverne dömas för förtal till böter om uppgiften är ägnad att utsätta personen föra andras missaktning. Uppgiften måste även på något sätt spridas så det räcker inte om uppgiften bara blir läst/hörd av den som utsätts för den. Att uppgiften ska vara ägnad att utsätta den utsatte för andras missaktning innebär att det inte spelar någon roll om personen faktiskt blir missaktad, det räcker att uppgiften typiskt sett skulle kunna leda till att personen blir missaktad.

Kan ni som föräldrar göra en polisanmälan för förtal?

Förtal är ett speciellt brott på så sätt att det finns en speciell åtalsregel som träffar det. Förtal faller under enskilt åtal enligt 5:5 BrB. Detta innebär att brottet inte åtalas av någon annan än målsäganden (dvs den som blivit utsatt för det). En åklagare kommer inte att bli inblandad i ett förtalsmål såvida det inte skulle visa sig vara påkallat från allmän synpunkt (vilket det antagligen inte är i detta fall). Att polisanmäla personen skulle därför antagligen inte leda till någon åtgärd mot gärningsmannen, istället är det upp till din dotter att stämma den person som skrivit inlägget och/eller de som skriver kommentarer med anledning av detta.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det som din dotter utsatts för skulle kunna vara brottsligt. Utan att veta mer specifikt vad facebook-inlägget eller kommentarerna säger kan jag dock inte uttala mig säkert om detta. Om din dotter vill driva frågan vidare blir det aktuellt med ett enskild åtal vilket innebär att hon själv utan åklagares hjälp får stämma den eller de personer som hon anser har förtalat henne. Att göra en polisanmälan i detta läge skulle antagligen inte leda till någon åtgärd. Däremot skulle din dotter kunna vända sig till polisen för att få stöd i att avgöra huruvida hon utsatts för brott eller inte då detta kan vara svårt att veta på egen hand, hon kan därefter fatta ett mer informerat beslut om huruvida hon vill gå vidare med åtal eller inte.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare