FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/12/2022

Ingår studieskulder i bodelningen?

Hej! Min fru och jag ska ligger i skilsmässa. I vårt äktenskapsförord nämns aldrig ordet skulder, endast och avkastning. Jag har drygt 100000 i studieskuld. Kommer den skulden påverka vår bodelning.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt ska skulder ingå och dras av i bodelningen enligt 11 kap 2 § Äktenskapsbalken.

Det görs ingen skillnad mellan studieskulder och andra skulder i lagen. Studieskulder är dock en särskild sorts skuld vilket såklart kan tyckas är orättvist om bara du och inte din fru också har studieskulder.

Det som skulle kunna aktualiseras i ett sådant fall är jämkning men det förutsätter dock att resultatet blir oskäligt.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare