FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/11/2017

Ingår sparade pengar åt gemensamma barn i en bodelning?

Hej! Vi är gifta och månadssparar till våra tre gemensamma barn. Maken har två barn sedan tidigare. Ingår pengarna vi sparat åt våra gemensamma barn i en bodelning vid separation eller dödsfall? Om så är fallet, kan man ändra det genom ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om pengarna som ni sparar till era barn inte ska ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa eller dödsfall behöver några åtgärder vidtas. Nedan kommer jag att presentera två olika lösningar för detta:

Första lösningen som kan göras är att pengarna sätts in på ett konto i ditt namn samt att ett äktenskapsförord upprättas som säger att egendomen ska vara din enskilda egendom. Därmed kommer pengarna inte att ingå i bodelningen och kommer enbart ärvas av era gemensamma barn i framtiden i arv från dig. Observera att ifall din make istället fått pengarna som sin enskilda egendom kommer hans barn sedan tidigare (särkullbarn) att ta del av pengarna som varit sparade till enbart era gemensamma barn.

Andra lösningen, och troligtvis den mest optimala för både dig och din make, är att sätta in pengarna på ett konto i barnens namn. Detta kommer att ses som en gåva i enlighet med gåvolagen. För omyndiga barn krävs det däremot också att föräldrarna inte har förfoganderätt till kontot. Kapitalet måste alltså avskiljas från föräldrarnas disposition för att barnens pengar ska vara skyddade.

Min rådgivning är att höra av er till er bank och få mer information kring vilka möjligheter de har att erbjuda kring sparande till barn.

Hoppas detta gav svar på er fråga!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare