Ingår sommardäck trots att vi inte avtalat om det?

Hej

jag sålde en bil till en bilhandlare där bara vinterdäck ingick i försäljningen, inga papper skrevs mellan oss vad som ingick i affären

Nu när jag tänker sälja sommardäcken, så påstår handlaren att de ska ingå i bil affären som vi gjort innan?

känns inte rätt alls.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal är bindande. Problemet med muntliga avtal är att det blir svårt att bevisa vad som ingår i avtalet. Det är den som påstår ett avtalsinnehåll som ska bevisa det, alltså ska bilhandlaren bevisa att sommardäcken ingick i köpet.

Det finns olika sätt att tolka avtalsinnehåll. Ett är underförstådda villkor. Om det, på grund av omständigheterna, var underförstått att sommardäcken skulle ingå så ingår de i köpet. Ett exempel på en sådan omständighet kan vara att sommardäcken var monterade på bilen när köparen köpte bilen, eller att en annons innehöll en bild på bilen där sommardäcken var monterade eller på annat sätt indikerade att däcken ingick i köpet.

Ett annat sätt att tolka avtalsinnehåll är branschpraxis, alltså vad som vanligen ingår i avtal inom den aktuella branschen. Jag är inte insatt i bilbranschen, men en omständighet som kan tala för att sommardäcken ska ingå i köpet är om det finns praxis inom bilbranschen att sommardäck ingår när man köper en bil.

Jag kan inte ge ett rakt svar på din fråga, annat än att det är den som påstår avtalsinnehåll som ska bevisa det. Alltså ska bilköparen visa att sommardäcken ingick i köpet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare