FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/03/2017

Ingår makens arv i bodelningen?

Hej! Jag och min man ska skiljas. Jag behöver ställa några frågor. Min man fick ett arv på en miljon kronor 2014. Min fråga lyder: har jag rätt till halva arvet? Min man är mycket förtegen om sitt arv, och vill inte låta mig veta hur mycket han har på banken, den rätten borde jag väl få nu när vi ska skiljas. Därför skriver jag nu till er och hoppas att ni kan svara på mina frågor.

Jag vet heller inte om arvet är enskild egendom. Om det skulle visa sig att det inte är det, så har jag väl rätt att få hälften vid skilsmässan?

Vill att allt ska gå rätt till väga.

Hur går en bodelning till?

Behöver jag anlita enjurist/advokat?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror givetvis på om arvet har ett förbehåll om att det ska vara enskild egendom. Om det är så att det finns villkor om enskild egendom kommer du inte få någon del av det i bodelningen. Om det däremot inte finns något villkor om enskild egendom kommer detta arv att vara giftorättsgods och du har giftorätt i det och ska då som huvudregel få hälften i en bodelning.

Det är alltid bra att ta hjälp utav en jurist vid bodelning så att allting går rätt till. Klicka här för att boka tid med en utav Lawlines jurister inom området!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare