Ingår en enskild firma i bodelning om denna bildas under äktenskapsskillnaden?

Min man vill skiljas. Vi driver ett AB ihop och äger en jordbruksfastighet.

Om jag startar en enskild firma under äktenskapsskillnaden, ingår den då också i våra gemensamma tillgångar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du skriver att ni är under äktenskapsskillnad har det betydelse för var i detta skede ni befinner er.

Tidpunkten för bestämmande av vad som ska tas med i bodelningen är dagen för ansökan om skilsmässa, 9 kap. 2 § ÄktB. Detta brukar kallas "den kritiska tidpunkten". Det innebär att allt giftorättsgods som finns i boet den dagen ska tas med i bodelningen. Tillgångar som tillkommer efter detta datum ska inte vara med i bodelningen.

En enskild firma är i sig ingen tillgång. Det är istället vad den enskilda firman innehåller som kan vara av värde, ex. tillgångar på banken, varor och maskiner. Om den enskilda firman bildats före den kritiska tidpunkten och tillgångarna inte görs till enskild egendom genom exempelvis gåvobrev och äktenskapsförord så ska de ingå i bodelningen.

Om du behöver hjälp med att upprätta ett gåvobrev eller äktenskapsförord är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare