Inga lagregler om ljudnivån i lägenhet

Hej! jag hade tänkt och ha nyårsfest i lägenheten som jag hyr i andrahand, jag undrade hur länge jag kan ha på högt musik eller föra oväsandet? då jag hade tänkt festen fortsätter till kl 01.00. Är det några speciella lagar som gäller? självklart så håller jag och skriver ut en lapp som förvarnar grannarna.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta styrs inte av lagar utan snarare av hyresavtalet och hyresföreningen. Du bör därför kunna hitta mer konkreta regler i ditt avtal eller i föreningens riktlinjer eller liknande.

Det som kan sägas är dock att det inte lär finnas någon exakt tid fram till vilken du får spela hög musik eller föra oljud. Så länge ljudnivån är på en rimlig nivå och inte stör grannarna kan din fest i stort sett hålla på hela natten. Du har med andra ord rätt till att ha fest hur länge och hur mycket du vill, men du har inte rätt att störa dina grannar.

Vissa hyresföreningar har dessutom ett slags journummer till vilket grannar kan ringa om de upplever sig störda av oljud i byggnaden. Jourpersonal kan då åka och göra en bedömning av om ljuden är oacceptabla. Du kan då bli ombedd att dämpa volymen och ibland behöva betala en faktura. Ifall du inte håller med om att ljudvolymen var för hög har du rätt att bestrida fakturan. Händelsen lär sedan rapporteras till hyresvärden.

Sammanfattningsvis spelar inte tiden på dygnet särskilt stor roll utan din fest kan hålla på hur länge som helst så länge ljudvolymen är på en rimlig nivå så att dina grannar inte störs.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare