Information till hyresgäst vid förbättringsarbeten av ej akut grad

Vad säger lagen om skriftlig information till hyresgäst från hyresvärd vid underhåll och övriga reparationsarbeten som ej är av akut grad?

Tex förbättringsarbete av garageinfart, ventilationsunderhåll och dylikt.

Vår hyresvärd har aldrig gett oss information varken via telefon, mail eller post mer än 4 dagar i förväg och kräver fullmakt för tillträde till hyresfastigheten. Arbetet är ett planerat underhåll av fastighetens ventilationssystem och bör därför ha kunnat getts mer än 2 dagar i förväg

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid vilken tidpunkt en hyresvärd ska informera en hyresgäst vid mindre brådskande förbättringsarbeten regleras i 12 kap. 26 § jordabalken (JB).

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Denna bestämmelse gäller dock inte sådant arbete som hyresvärden har utfäst sig att utföra åt hyresgästen eller som han genom ett åtgärdsföreläggande har ålagts att utföra (12 kap. 26 § 2 stycket JB).

Vidare ska hyresvärden tillse att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt (12 kap. 26 § 3 stycket JB). Hyresgästen kan annars bli berättigad till nedsättning av hyran (12 kap. 21 § JB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Med vänlig hälsning

Amanda BlombergRådgivare