Hyresvärds möjlighet till disponering av lägenhet

Får en hyresvärd ställa in saker när jag och min sambo fortfarande betalar lägenhet då vi flyttat men har uppsägningstid fram till juni. i detta fall har hyresvärden lagt in däck i vår förra lgh som vi fortfarande betalar för

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan du har ställt är en hyresrättsliga fråga med primär reglering i Jordabalk (1970:994). Till att börja med disponerar du och din sambo som hyresgäst nästintill hyresrätten exklusivt, bortsett från vissa situationer. Där utgör hyresvärdens möjlighet att tillträda lägenheten för att vidta tillsyn eller förbättringsarbeten ett undantag, enligt 12 kap. 26 § JB. Av samma bestämmelse framgår att hyresgästen ska tåla vissa inskränkningar i hyresrätten. Av sådana inskränkningar bör hyresvärdens förvaring av däck inte inkluderas. Under uppsägningstiden har ni nyttjanderätt till lägenheten på samma premisser som under resterande hyrestid. Det innebär att hyresvärden inte har rätt att förvara däck i den lägenhet som du och din sambo har hyresrätt till.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare