Hyresvärdens vårdsplikt

Hej!

Jag och min dotter är inneboende med varsitt rum hos en kvinna i en bostadsrätt. Vi har fått nyttja alla sociala rum och en egen toalett. För en tid sedan blev det stopp i avloppet och vi talade om detta för hyresvärden. Hon skulle kolla på det men gjorde inte det då. Återigen påtalade vi detta eftersom vi inte kunde använda duschen alls men ingenting gjordes. Vi fick låna hennes badrum men även där är det stopp så vi kunde inte duscha nånstans utan att det blev översvämning. Nu är det så att lördagen den 26/5 ringer hyresvärden till min dotter(fast min dotter redan sagt att vi är upptagna hela dagen och kvällen) och skäller på henne i telefonen för att vi glömt stänga balkongdörren. Hon säger vidare till min dotter ordagrant: " jag skiter i var du sover men du sover inte här mera". Vi detta tillfälle sitter vi på en restaurang och jag har min andra dotter och svärson med mig. Vi tre hör vad hyresvärden säger till min dotter då hon skriker i luren. Hon kastade ut min dotter från vårt boende med omedelbar verkan utan uppsägning.

Min fråga är nu om jag kan kräva tillbaka hyran för det rummet från hyresvärden? Jag har försökt messa henne detta och påtalat vad hon har gjort men hon inser inte allvaret. Jag betalar 5500 kr för våra rum och för en dusch som inte fungerar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du vill kunna få tillbaka hyran för den månad din dotter har betalat för men inte fått bo kvar i rummet. Jag kommer börja med att förklara rättsläget allmänt, utifall att jag har tolkat din fråga fel.

Allmänt kring hyresvärdens skyldigheter

När det kommer till hyresrätter, är det din hyresvärd som har en vårdplikt. Detta innebär att det är hyresvärdens ansvar att se till lägenheten under hyrestiden är i brukbart skick för det avsedda ändamålet. Se 12:15 JB, även 12:16 JB som stadgar att även under hyrestiden ansvarar hyresvärden för skador du som hyresgäst inte är ansvarig för. Skador som inte orsakas av någon av parterna samt naturligt slitage ersätts i regel av hyresvärden. Att duschen inte fungerar, trots att ni har påpekat felet, är ett sådant fel som borde repareras så snart som möjligt av hyresvärden. I 12:16 tredje stycket, ges även en möjlighet för dig som hyresgäst att kräva nedsättning av hyran på grund av att boendet inte går att nyttja som avsett.

Uppsägning

12:6 JB reglerar i vilka fall ett hyresavtal kan sägas upp utan hänsyn till uppsägningstid. Det framkommer inte av frågan varför hyresvärden sa upp kontraktet, men exempel på när det kan sägas upp direkt utan uppsägningstid är vid hyresgästens kontraktsbrott. Den normala uppsägningstiden är tre månader, se 12:4 JB.

Mitt råd till dig är att kontakta Hyresnämnden (här) för att kunna få hjälp med din tvist, ifall hyresvärden inte svarar på dina påtryckningar. Om hyresrätten har sagts upp utan giltig grund, finns det skäl att gå vidare med tvisten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Azalea SafaeiRådgivare