Hyresvärdens tillträde till lägenhet

I morse vaknade jag och öppnade sovrumsdörren, tittade ut i köket och upptäckte en för mig okänd man som stod i mitt kök (hyresrätt) och monterar en spishäll. Mannen visar sig vara en leverantör till min hyresvärd som ska monter spishällar i hyreshuset. Jag hade inte blivit meddelad om detta i förväg, jag hade heller inte hört någon ringklocka. Jag säger att ingen berättat detta för mig och ber mannen lämna mitt hem, till svar får jag "Men jag ska montera det här.", varpå mannen vänder sig om och fortsätter jobba och jag får låsa in mig i sovrummet. Jag var som sagt nyvaken och hade inga kläder på mig, utan fick i panik vira in mig i ett lakan. Så det var en situation som kändes högst obehaglig och jag var rädd. Är detta en brottslig handling? Om ja, vad kan det leda till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förutsätter i min fråga att du inte är hyresgäst enligt privatuthyrningslagen utan att frågan du ställt behandlas i jordabalken (JB). Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån, vilket innebär att en hyresvärden genom hyresavtalet inte på något sätt kan ge hyresgästen sämre villkor än vad som föreskrivs i hyreslagen, 12 kap 1 st. 4 JB.

Angående en bostadshyresvärds rätt att beträda en hyresgäst lägenhet gäller att det är hyresgästen som ensam disponerar över sin lägenhet. Det innebär att hyresvärden inte har rätt att bereda sig tillträde till lägenheten utan hyresgästens medgivande. Dock har hyresvärden rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn över denna enligt 12 kap 26 § JB. Exempel på en sådan nödvändig tillsyn är besiktningar som sker med vissa tidsmellanrum, eller som sker med anledning av hyresgästens förestående avflyttning.

Om hyresvärden vill bereda sig tillträde till lägenheten för att utföra arbete finns tre situationer som behandlas nedan.

För det första, rör det förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada, har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten utan uppskov.

För det andra, rör det sig om mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder i hyresrätten får hyresvärden tillträde till lägenheten, dock endast under den förutsättning att denne lämnat tillsägelse till hyresgästen minst en månad innan den tid som arbetet avses att företagas.

För det tredje, när det gäller övriga arbeten i lägenheten, exempelvis mindre brådskande förbättringsarbeten som orsakar väsentligt hinder i hyresrätten, t.ex. genom att hyresgästen inte kan bo kvar i lägenheten under arbetet, har hyresvärden fortfarande rätt att utföra arbetena. Emellertid har då hyresgästen en uppsägningsrätt sam en frist innan arbetet får påbörjas. Samtliga ovan nämnda situationer återfinns i 12 kap 26 § JB.

Att bereda sig tillträde utan att meddela hyresgästen, eller på andra grunder än de som är redogjorda för strider mot jordabalken och kan under vissa förutsättningar även vara brottsligt. Vid nödsituationer kan dock hyresvärden bereda sig tillträde till lägenheten direkt. Situationen skall vara sådan att det är nödvändigt att beträda lägenheten för att avvärja en överhängande fara för skada.

Det framstår som att situationen du beskriver är brottslig förutom om det var ett förbättringsarbete som var akut. Jag kan inte bedöma om situationen når upp till rekvisiten för brottet hemfridsbrott, brottsbalken 4 kap 6 §: "Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter."

Jag rekommenderar att du polisanmäler hyresvärden då får polisen utreda om hyresvärdens agerande varit brottsligt. Om handlingen är brottslig kan du ha rätt till ersättning för den skada som du lidit på grund av hemfridsbrottet. Jag kan inte bedöma hur stor denna summa kan bli.

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare