Hyresvärdens tillträde i hyresrätten

Hej!

Har en fråga, min hyesvärd ringde mig och ville komma på hembesök utan anledning.

Får hyresvärden komma på hembesök utan anledning. Deras argument var att de kommer på hembesök hos alla deras nyinflyttade hyresgäster besöket ska ta cirka 15 min där man bara pratar.

Är detta rätt enligt lagen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar över hyresvärdens rätt att få tillträde till lägenheten.

Då det handlar om en hyresrätt så får vi undersöka frågan i JB, specifikt det 12:e kapitlet.

Hyresvärdens rätt att få tillträde i lägenheten fastslås i 12:26 JB.

Där anges att hyresvärden kan få tillträde utan att tidigare meddelat för att utföra nödvändig tillsyn eller förbättringsarbete som inte kan skjutas upp på utan att det blir skador.

I övriga fall så gäller det att hyresvärden måste meddela en månad i förväg innan han kan komma och utföra förbättringsuppgifter.

I övrigt behöver du aldrig tillåta någon tillträde i ditt hus. När du har nyttjanderätt över lägenheten så är det du som bestämmer vem som får vara i lägenheten,även om hyresvärden tekniskt sätt äger fastigheten.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare