Hyresvärdens skyldigheter vid renovering av hyresrätt

Hej!

Jag bor i en hyresrätt som ska genom gå en omfattande renovering. Vi kommer inte kunna bo kvar under renoveringen och hyresvärden erbjuder inte någon ersättningslägenhet utan det får man lösa skälv. Min fråga är hur lång tid innan vi behöver flytta som hyresvärden behöver säga till. De har ännu inte sagt när de ska påbörja arbetet men jag är rädd att de kommer vilja att vi ska flytta med kort varsel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga berör frågor kring en hyresrätt jordabalkens tolfte kapitel (12 kap. JB) är tillämpligt.

Rätt till ersättning
Till att börja med vill jag informera om att huvudregeln är att ni som hyresgäster har rätt till ersättning om ni inte kan bo i lägenheten på grund av renoveringen (12 kap 16 § JB). Ersättningens storlek beräknas med hänsyn till hur lång tid ni hindras från att använda lägenheten, och hur stora delar av den som omfattas av renoveringen. Rätten till denna ersättning kan dock avtalas bort i hyresavtalet. Det kan därför vara bra att se över vad som gäller enligt ert hyresavtal.

Hyresvärden måste meddela om planerad renovering
Om hyresvärden vill utföra standardhöjande åtgärder på fastigheten så som renoveringar måste hyresvärden informera dig skriftligen om den planerade renoveringen (12 kap. 18 e § JB). Det finns inga regler i lag som specificerar vilken tidpunkt hyresvärden behöver informera om flytt i samband renovering, men information om renoveringen ska meddelas löpande. Om du har frågor kring flytten råder jag dig att kontakta din hyresvärd för närmare information. Enligt hyresvärdens informationsskyldighet är hyresvärden skyldig att lämna uppgift om sitt namn och en adress där hyresvärden kan anträffas (12 kap. 18 i § JB).

Uppsägningstid vid permanent flytt från lägenheten
Om ni skulle vilja flytta från lägenheten permanent gäller en uppsägningstid om tre månader. De tre månaderna beräknas så att meddelande om uppsägning ska inkomma det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen (12 kap. 5 § andra stycket JB). Säger ni till exempel upp lägenheten den 10/2 kommer hyresavtalet alltså upphöra att gälla från och med den 31/5.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt!

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare