Hyresvärdens skyldighet för lägenhetens skick

Hejsan.

Våran ytterdörr går inte att låsa, våran spis funkar knappt, det drar från alla våra fönster så vi måste sova med kläder på för att inte frysa och vi har mögel i badrummet. Jag har tjatat på hyresvärlden i flera veckor men det händer ingenting. Han säger att han ska komma men han kommer aldrig tillbaka. Jag har en gammal hyresskuld som jag har på avbetalningen varje månad. Kan hyresvärlden strunta i att komma och fixa felen i lägenheten bara för jag har en hyresskuld på avbetalning ? Barnen är ständigt sjuka och två åringen har legat sjuk i lunginflammation och vart så dålig så fick åka in till barnakuten med ambulans. Är denna okej för han att göra ? Och jag vet inte vad jag ska göra, känns inte okej att betala hyra när man knappt kan vara hemma för det är så kallt. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 12 kap. 18a § jordabalken (se här) kan du ansöka hos hyresnämnden om ett upprustningsföreläggande ifall din hyresvärd inte ser till att lägenheten du hyr håller en lägsta godtagbar standard. I sjätte och sjunde styckena finner du riktlinjer för att bedöma huruvida din lägenhet uppfyller en lägsta godtagbar standard. Ta därför kontakt med hyresnämnden och beskriv vilka problem ni har med lägenheten och att ni önskar att dom lämnar hyresvärden ett upprustningsföreläggande för att komma till bukt med problemen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare