Hyresvärdens möjligheter att avhysa en hyresgäst som inte betalar hyran

Hej, Jag har en hyresgäst som ej betalat månadshyran. Personen ska flytta ut i slutet av månaden. Jag har meddelat att hon ska flytta ut, men hon gör varken det eller betalat hyran. Vad kan jag som hyresvärd göra? Kan jag slänga ut hennes saker på gatan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har en hyresgäst som inte betalar hyran och att du därför sagt upp dennes hyresavtal, men att hyresgästen vägrar flytta och att du nu undrar vilka åtgärder du kan vidta i egenskap av hyresvärd.

För att besvara din fråga kommer jag nedan tillämpa dels 12 kap jordabalken (JB), dels brottsbalken (BrB), dels utsökningsbalken (UB).

Dröjsmål med hyran

En hyresrätt är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid, om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen (12 kap. 42 § första stycket första punkten JB). Hyresgästen måste dock samtidigt ges en chans att återvinna sin hyresrätt efter att den förverkats på grund av betalningsdröjsmål. Av den anledningen ska hyresvärden i en särskild handling underrätta hyresgästen om att hyresrätten kan återvinnas genom att han eller hon (hyresgästen) betalar hyran inom viss tid. Om hyran betalas inom denna tidsfrist kan hyresgästen inte skiljas från lägenheten. Tidsfristen för återvinning vid bostadshyra är tre veckor från det att den särskilda handlingen delgivits hyresgästen (12 kap. 44 § JB).

Egenmäktigt förfarande och (olaga) självtäkt

Även om hyresgästen inte har betalat hyran inom den angivna tidsfristen, får hyresvärden inte vidta åtgärder på egen hand för att slänga ut hyresgästen. En hyresvärd som flyttar ut hyresgästens saker utan dennes samtycke kan – till exempel – göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § BrB), medan en hyresvärd som återtar lägenhetsnyckeln kan göra sig skyldig till brottet (olaga) självtäkt (8 kap. 9 § BrB).

Handräckning hos Kronofogden

Det hyresvärden i stället kan göra är att ansöka om hjälp från Kronofogden med att avhysa hyresgästen. Med avhysning förstås då en förpliktelse för hyresgästen att flytta från bostadslägenheten  (16 kap. 1-9 §§ UB). För det fall uppsägningen leder till en förlängningstvist, har hyresgästen rätt att bo kvar i lägenheten till dess frågan är slutligt avgjord (12 kap. 50 § första stycket JB).

Vad gäller i ditt fall?

Sammanfattningsvis har du som hyresvärd alltså rätt att säga upp hyresavtalet om hyresgästen inte betalat hyran inom en vecka från förfallodagen. I så fall måste du också underrätta hyresgästen om att han eller hon kan återvinna hyresrätten genom att betala hyran inom tre veckor. Om hyresgästen ändå inte betalar hyran, kan du ansöka om handräckning på Kronofogdens hemsida. Att tömma hyresgästens lägenhet på egen hand kan utgöra brottet egenmäktigt förfarande.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare