Hyresvärdens ansvar för kyl

Kylen gick sönder, och det tog över en vecka innan felet åtgärdades. Fick ringa själv och fixa en lånekyl. Hyresvärden vill inte ersätta mig för förstörd mat och obekvämlighet under en veckas tid utan kyl.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Hyresvärden ansvarar för att anskaffa en ny kyl till dig, då det är din hyresvärd som anses äga kylen och då hyresvärden genom hyresavtalet har förpliktigat sig att tillhandahålla en kyl till dig. Däremot har din hyresvärd inget ansvar för förstörd mat eller obekvämligheter som du drabbas av. Maten och obekvämligheterna är ingenting som din hyresvärd svarar för normalt enligt ett hyresavtal. Däremot om står det något om förstörd mat eller obekvämligheter i ditt hyresavtal så har du rätt att få ersättning för det.

Däremot skulle du kunna vända dig till din hemförsäkring som brukar ersätta förstörd mat om kyl eller frys går sönder.

Det är alltså inte helt konstigt att din hyresvärd inte betalar för maten och dina obekvämligheter.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare