Hyresvärd vägrar låta sambo överta hyresavtal

Hej,

Jag och min sambo skall separera efter 8 år. Vi har bestämt att jag flyttar och han bor kvar i vår hyresrätt. Dock är det bara jag som står på hyresavtalet och hyresvärden vägrar att överlåta bostaden på honom. De har däremot erbjudit honom en annan lägenhet (nyrenoverad och med dubbla hyran!) eller att han kan få hyra lägenheten av mig i andra hand. Det känns jättekonstigt, det är ju vårt gemensamma hem. Det är en privat värd som säger att de inte överlåter hyresavtal. Får de göra så?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler som gäller för hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (hyreslagen). Huvudregeln är att en hyresgäst inte får överlåta hyresrätten utan hyresvärdens samtycke, enligt 12 kap. 32 § jordabalken. I 12 kap. 33 § andra stycket jordabalken anges att en hyresrätt som sambor har använt huvudsakligen som gemensam bostad får överlåtas från den sambo som står på hyreskontraktet till den andra sambon, om den andra sambon övertagit hyresrätten enligt 22 § sambolagen. För att få överta hyresrätten enligt sambolagen krävs det att din sambo är den av er som har störst behov av bostaden och att övertagandet med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om ni inte har barn tillsammans krävs det att det föreligger synnerliga skäl för att din sambo ska få ta över hyresrätten. Att sambon har bott i lägenheten under en lång tid anses inte utgöra synnerliga skäl. Er hyresvärd kan motsätta sig att förutsättningarna för att din sambo ska få överta hyresrätten enligt sambolagen föreligger.

En annan möjlighet för er finns i 12 kap. 34 § jordabalken. Där anges att en hyresgäst som inte avser att använda sin bostadslägenhet får överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med honom/henne, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Hyresvärden ska lämna tillstånd om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. För att ni ska räknas som sammanboende krävs det att ni i huvudsak har haft gemensamt hushåll och använt lägenheten tillsammans, eftersom denna regel inte gäller för inneboende. Eftersom er hyresvärd vägrar ge tillstånd till överlåtelsen kan ni höra av er till närmsta hyresnämnd (www.hyresnamnden.se), för att få tillstånd till överlåtelsen. Hyresnämnden ska som sagt ge tillstånd om den anser att hyresvärden skäligen kan nöja sig med att ha din sambo som hyresgäst i stället för dig. Hyresvärden ska i princip nöja sig med detta om din sambo har ekonomi till att klara av att betala hyran och inte är ovanligt misskötsam. Ett tillstånd att överlåta hyreskontraktet kan vara förenat med villkor. Villkoren i hyresavtalet får dock inte ändras, eftersom det är det hyresavtal som du har nu som ska övertas. Villkor kan till exempel vara något högre hyra eller liknande, men inte att man måste flytta till en annan, dyrare lägenhet.

Hoppas mitt svar kan hjälpa er!

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare