Hyresvärd stänger av värmen

Min hyresvärd stänger av vämen i lägenhetshuset på nätterna. får han göra det? Helst nu när det är minusgrader på nätterna..

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta regleras i jordabalkens 12:e kapitel, ofta kallat hyreslagen.

Enligt 12 kap 16 § så kan du begära skadestånd för men som uppstått utan att du varit ansvarig för dem. Det kan vara t.ex för hög eller låg temperatur. Du kan också klaga till hyresnämnden och de kan förelägga din hyresvärd att åtgärda felet.

Enligt Socialstyrelsens riktlinjer bör inomhus temperaturen ligga mellan 18-24 grader med 20-23 grader som optimalt. Slutsatsen blir att om din inomhustemperatur ligger på under 18 grader på nätterna så har du goda chanser juridiskt sett att tvinga din hyresvärd att ha på värmen även på nätterna.

Med vänlig hälsning

Emil BlomqvistRådgivare