Hyressättning vid privatuthyrning av ett möblerat rum

Hej! Jag hyr ett möblerat rum i en bostadsrätt där 4 andra personer även hyr varsitt rum, personen som äger bostaden bor alltså inte här. Jag misstänker att vi alla betalar en oskälig hyra, vi alla betalar 5000kr var. Som jag förstått det så har hyresvärden rätt att ta ut en hyra som täcker hans egna kapital och drift kostnader, och att hyran sedan får vara upp till 5% högre än de kostnaderna. Jag har även förstått att driftkostnaderna är de faktiska kostnaderna som hyresvärden betalar, medan kapital kostnaderna är objektiva. Hur tar en reda på vad de objektiva kapital kostnaderna för bostaden är? Om jag får gissa (har kollat på liknande lägenheter) så tror jag marknadsvärdet är runt 2 miljoner. Jag vet dock inte vad lägenheten köptes för, eller vad det är för ränta osv. Behöver alltså hjälp med hur man tar reda på kapitalkostnaderna, så jag sedan kan räkna ut om vi betalar oskälig hyra eller ej. Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att det råder en privatuthyrning och att bostaden antingen är
1. den första bostaden som bostadsägaren hyr ut
eller
2. den enda bostaden som bostadsägaren hyr ut.
I sådana fall blir nämligen lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad privatuthyrningslagen, tillämplig (1 § första stycket privatuthyrningslagen).

Tvist gällande hyran
Om tvist uppstår gällande hyran vid privatuthyrning gäller att hyresnämnden ska fastställa det till en hyra som inte är påtagligt högre än kapitalkostnaderna och driftskostnaderna för bostaden (4 § andra stycket privatuthyrningslagen). En hyra ska anses vara "påtagligt högre" om den överstiger kostnaderna för bostaden med fem procent eller mer, detta framgår av rättsfallet RH 2017:34.

Hur räknar jag ut kapitalkostnaderna för bostaden?
Kapitalkostnaderna räknas ut som en skälig avkastning på bostadens marknadsvärde. Ett riktvärde för avkastningsräntan är fyra procent. Avkastningsräntan har ingen koppling till bostadsägarens räntekostnader. Bostadens marknadsvärde räknas ut genom en objektiv prövning.

Hur räknar jag ut hyran för ett möblerat rum i en bostad?
I ditt fall hyr du ett möblerat rum i bostaden. Det innebär att din hyra inte kan räknas ut med hänsyn till hela bostaden då det endast är en del av den som du hyr. Du bör därför överlämna det till hyresnämnden för att uppskatta kostnaderna för det möblerade rummet i fråga.

Vad du kan göra nu
Det du kan göra nu är att vända dig till Lawline om du vill ha ytterligare juridisk rådgivning. Du når Lawline på info@lawline.se. Du kan även vända dig till hyresnämnden med ditt ärende.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare