Hyresrätt och Sambor

Hejsan.

Jag står på kontraktet för en 1:a-handslägenhet.

Min partner ha nu sagt upp sin lägenhet, flyttat in och vidarebefordrat sin post till mig.

Jag står fortfarande ensam på kontraktet.

Vad händer om det tar slut?

Har han besittningsrätt på något om han kan bevisa att han bott där en tid?

Bör vi tänka på något?

(Vi har inget samboavtal)

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen (2003:376) reglerar vad som händer när ett samboförhållande upphör. Ifall ert förhållande tar slut behåller du som står på kontraktet lägenhet. Sambon har ingen besittningsrätt men kan väcka talan om att ta över bostaden enligt 22 §, då krävs det att den som vill överta bostaden har ett större behov av den för t.ex. vårdnad av barn eller om det föreligger synnerliga skäl.

Anspråk på att ta över hyresrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden. Om sambon kräver att ta över bostaden blir detta en domstolsfråga enligt 31 §.

Det kan vara bra att skriva ett samboavtal för att t.ex avtala bort sin rätt till bodelning enligt Sambolagen eller för att säkerställa att ni båda behåller vissa saker i ert gemensamma bohag vid eventuell framtida separation. Samboegendom utgör i annat fall allt som införskaffats för gemensamt bruk förutom sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk och egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.

Ifall ni vill skriva ett samboavtal för att reglera ert förhållande noggrannare så har vi det i våra tjänster till ett fastpris här.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare