Hyresnedsättning på grund av vattenläcka

Hej,

På grund av en vattenläcka fick jag bo i en etta med kokvrå i fyra månader. Hyresvärden ska göra en hyresnedsättning med avdrag för ettans hyra. Är det OK?

Hälsningar Tommy

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 12:26 Jordbalken, https://lagen.nu/1970:994, anges att hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan skjutas upp utan skada. Jag utgår från att vattenskadan är ett brådskande ärende.

Din hyresvärd är dock skyldig att se till att hyresgästen inte förorsakas större olägenhet än nödvändigt. Det innebär att hyresvärden ska vara till så lite besvär för dig som möjligt. Hyresvärden är inte skyldig att ersätta dig som hyresgäst för skada som uppkommer, varken i form av bekvämt boende eller pengar. Sådan ersättning utgår enbart vid mindre brådskande åtgärder.

I ditt fall utger hyresvärden ändå ett alternativt boende till dig och en viss ersättning till dig. Som jag bedömer din situation så kan du inte begära något mer av hyresvärden mer än att du får information om hur länge arbetet varar.

Jag skulle råda dig att kolla över din hemförsäkring och vad försäkringsbolaget har för skyldigheter gentemot dig i denna situation. Försäkringsbolagets skyldigheter och vad du har rätt till framgår av ert individuella avtal.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, om något skulle vara oklart så är du självklart välkommen att återkomma till mig så ger vi dig ett prisförslag för vidare arbete.

Ellinor SvenssonRådgivare