Hyresgästs kvarlämnade egendom

Har haft en inneboende under en tid med inneboendeavtal uppsägning 0 månader fått honom att lämna bostaden med polishjälp försökt kontakta angående kvarlämnade saker men en inget svar ringt åtskilliga gånger men inget svar eller återkoppling till sms ej heller samtal kan jag slänga hans saker vill inte ha hela mitt förråd fullt av någon annans saker Tack på förhand Susan Evert

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag kommer här enbart beröra vad som gäller angående en hyresgästs kvarlämnade saker.

Enligt 12 kapitlet 27 § JB tillfaller egendomen hyresvärden 3 månader från anmaning eller 6 månader från avlämnandet/ avhysandet.

Att du skickat sms skulle kunna innebära att hyresgästen fått din anmaning om att hämta egendomen, men det är inte säkert. Du är bevisskyldig för att anmaning ska ha skett. Känner du dig trygg med att du nått fram med en anmaning om att egendomen ska hämtas, och kan bevisa att du anmanat till det, gäller alltså att du måste förvara egendomen i 3 månader från anmaningen.

Det absolut säkraste kortet är att förvara egendomen i 6 månader från avlämnandet/avhysandet från boendet.

Efter de 3 eller 6 månaderna fortlöpt, tillfaller egendomen hyresvärden, som har rätt att sälja, kasta och förfoga över egendomen som den vill.

Tyvärr är du sammanfattningsvis som hyresvärd skyldig att förvara egendomen på sedvanligt sätt tills 3 månader från anmaning eller 6 månader från avlämnande/avhysande fortlöpt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare