Hyresgästers ersättningsskyldighet

Hej. Jag bor i en etta(hyresrätt) på 44 kvadrat som saknar ventilation. Det finns i badrummet men ingen annan stans.

Det finns även takfönster som har tagit skada av detta eftersom det gång på gång bildas så mycket kondens. Jag får varje morgon ta en handduk och torka upp detta eftersom det är stora sprickor vid fönstret i träet. Färgen börjar även flagna och lossa på grund av detta.

Jag har sagt till värden som inte kommer fixa en ventilation ännu.

Jag blev less på detta och ska flytta ut om två månader men kommer jag att bli ersättningsskyldig på grund av sprickorna som finns i träet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som hyresgäst har du en vårdplikt vilket innebär att du ska vårda lägenheten väl och ansvarar för de skador som uppkommer genom ditt vållande, se 12 kap 24 § Jordabalken (här). Som exempel på vad som omfattas av vårdplikten kan nämnas att städa regelbundet, våttorka, rengöra målade ytor och bona golv. I övrigt har du som hyresgäst rätt till "normalt slitage", d.v.s. sådant slitage som är en naturlig följd av användningen av bostaden. Till vårdplikten hör även en underrättelseplikt, d.v.s. en skyldighet att informera hyresvärden om det uppstår en skada som du inte själv har orsakat.

I ditt fall verkar sprickorna i taket inte vara orsakade av dig och du bör därför inte vara ersättningsskyldig för dem vid avflytt. Du har dessutom informerat din hyresvärd om problemet och du kan därför inte heller bli ersättningsskyldig för att ha åsidosatt din underrättelseplikt.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare